Ελληνικές επιχειρήσεις στα Βαλκάνια: Η περιφερειακή επέκταση ως στρατηγική ευκαιρία
Η ελληνική επιχειρηματικότητα ενισχύει την παρουσία της στα Βαλκάνια και αναζητά νέες αγορές.
Η παρουσία ελληνικών επιχειρήσεων στα Βαλκάνια δεν είναι νέα, αλλά αποκτά νέα ποιοτικά χαρακτηριστικά, καθώς η περιοχή εισέρχεται σε φάση σταθερότητας και ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης. Οι ελληνικές εταιρείες αξιοποιούν το γεωγραφικό πλεονέκτημα, τις πολιτισμικές ομοιότητες και το ισχυρό τους brand για να διευρύνουν την επιρροή τους.
Ιστορικά, οι ελληνικές τράπεζες, οι τηλεπικοινωνιακοί όμιλοι και ορισμένοι βιομηχανικοί κλάδοι είχαν έντονη παρουσία σε Βουλγαρία, Ρουμανία, Σερβία και Αλβανία. Μετά την κρίση του 2010, αυτή η παρουσία συρρικνώθηκε. Όμως από το 2022 και μετά, παρατηρείται συστηματική επανατοποθέτηση, με στρατηγική στόχευση σε επιλεγμένους τομείς.
Οι κλάδοι που ξεχωρίζουν:
-
Ενέργεια και ΑΠΕ: Η Ελλάδα αναδεικνύεται ως κόμβος διασύνδεσης της ενεργειακής αγοράς της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, με εταιρείες όπως η ΔΕΗ, η Mytilineos και η ΤΕΡΝΑ να δραστηριοποιούνται σε Βουλγαρία, Βόρεια Μακεδονία και Σερβία.
-
Υποδομές & Κατασκευές: Όμιλοι όπως η ΑΚΤΩΡ, η Intrakat και η ΑΒΑΞ διεκδικούν δημόσια έργα στην περιοχή, ενώ η επέκταση της Εγνατίας και ο ρόλος του λιμένα της Αλεξανδρούπολης λειτουργούν υποστηρικτικά.
-
Τρόφιμα & Μεταποίηση: Εταιρείες όπως η Κρι Κρι, η Vivartia και η ΔΩΔΩΝΗ ενισχύουν την εξαγωγική τους δραστηριότητα και επενδύουν σε logistics και τοπική παραγωγή.
-
Τεχνολογία και πληροφορική: Οι ελληνικές start-ups και εταιρείες πληροφορικής βρίσκουν πρόσφορο έδαφος για συνεργασίες με πανεπιστήμια και ερευνητικά ιδρύματα των Βαλκανίων.
Σημαντικό ρόλο παίζουν και οι ελληνικές εξαγωγές, που σε αρκετές βαλκανικές χώρες έχουν διψήφιο ποσοστό αύξησης τα τελευταία 3 χρόνια, σύμφωνα με στοιχεία του ΣΕΒ και του Enterprise Greece.
Η κυβέρνηση στηρίζει την εξωστρέφεια, μέσω διμερών συμφωνιών, υποστήριξης επιχειρηματικών αποστολών και διπλωματίας οικονομικής συνεργασίας. Το Υπουργείο Εξωτερικών έχει ενισχύσει τον ρόλο των Γραφείων Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων (ΟΕΥ), προσφέροντας πληροφορία, πρόσβαση και τοπική δικτύωση σε επιχειρήσεις.
Η πρόκληση δεν είναι απλώς η εμπορική επέκταση, αλλά η δημιουργία μακροχρόνιων οικοσυστημάτων συνεργασίας, που θα ενισχύσουν τη θέση της Ελλάδας ως περιφερειακού κόμβου ευημερίας, καινοτομίας και σταθερότητας.